2023-11-08
Vi sätter oss ner med Lovisa Lind, 30, förvaltningsadministratör och uthyrare på Neobo Fastigheter, för att lära oss mer om hur uthyrare arbetar och vad som är viktigt för dem som hyresvärd när de hyr ut sina lägenheter. Lovisa bjuder även på praktiska tips för dig som letar bostad och lyfter fram det som är viktigt att tänka på i sökprocessen.
En stor del av det dagliga arbetet handlar om att administrera våra annonser i HomeQ, såsom att boka in visningar, skriva kontrakt och lägga upp nya annonser.
En annan stor del är kommunikationen med våra blivande eller befintliga hyresgäster. Det kan handla om exempelvis frågor om avtal och hyra, tillval, ärendehantering, samt ansökningar om lägenhetsbyte, andrahandsuthyrningar och överlåtelser. Vi utför även besiktningar och visningar samt hanterar nycklar vid in-och utflytt.
Det är ju att få meddela de glada nyheterna när en sökande fått en lägenhet. Att ha den positiva kontakten med bostadssökande hela tiden, men även att agera spindeln i nätet och hjälpa befintliga hyresgäster med deras ärenden. Att ha nöjda hyresgäster är ju det man vill ha!
Det kan se lite olika ut beroende på vilken ort man söker lägenhet. Vi är ett fastighetsbolag med lägenheter över hela landet så vi har orter med högt söktryck och bostadsbrist, men även orter där vi har utmaningar att hyra ut och då måste vi jobba mer löpande med de ansökningar vi får in.
Normalt sett kikar vi på listan över de godkända som sökt lägenhet och skickar ut erbjudande om visning till de med flest köpoäng. För nyproduktioner hyrs lägenheten ibland ut på ritning, utan visning. Det kan ta allt från ett par dagar till ett par veckor innan vi hanterar ansökningarna beroende på hur många som anmält intresse.
Det är lite olika men allt ifrån tre till tio, beroende på hur många som visat intresse och är godkända.
För nyproduktioner kan vi ibland köra digital visning, en så kallad 360-visning, och hyra ut på ritning med hjälp av bilder och planlösning. Men vi kan även styla upp en visningslägenhet eller köra individuella visningar, det är lite olika beroende på söktrycket.
För andra lägenheter där det finns många olika varianter och skick på lägenheterna så brukar vi köra lägenhetsvisning i den mån det går. Jag tycker det alltid är bra att ha visningar för då vet intressenterna vad de får och de kan passa på att träffa oss och ställa frågor direkt på plats.
I första hand utgår vi som sagt från kötid, men då behöver man först vara godkänd enligt våra kriterier, bland annat att man ska ha fyllt 18 år, ha en godkänd kreditupplysning samt uppnå inkomstkraven. Vår uthyrningspolicy finns att läsa på vår webbplats.
Ibland kan det bli en bedömning från fall till fall, hur långt ifrån är de att uppnå våra krav? Finns det en medsökande? Finns det andra inkomstkällor de inte tänkt på? Normalt sett godkänner vi inte några betalningsanmärkningar eller skulder men ibland kan det bli en bedömning även där.
Om vi har ont om godkända sökande kan vi undersöka lite extra under de som hamnat som ej godkända, vad är det för skuld som personen har? Är det en gammal anmärkning gällande en mindre skuld? Om den sökande har goda referenser från tidigare boende kan vi möjligen bortse från en mindre anmärkning.
Eller kan vi teckna avtal med en borgensman? Ta en deposition? Så man undersöker vad vi och den sökande kan göra för att bli godkända.
Jag brukar titta på hur många gånger de flyttat och vart de flyttar från, om de har flyttat massor med gånger, vad kan det bero på? Jag kikar på hur många det är i hushållet så vi motverkar trångboddhet, alltså att för många bor i en lägenhet, så att det inte blir för trångt.
Jag läser också det personliga brevet, det är alltid uppskattat så att vi som uthyrare får en tydlig bild av personen och lär känna våra potentiella hyresgäster. Men i slutändan är det avgörande ändå kötid, det ska ju vara rättvist.
Vi vill ju ha skötsamma och bra hyresgäster som trivs hos oss. Det är viktigt att våra hyresgäster betalar sin hyra för det gör att vi kan fortsätta förvalta och utveckla våra fastigheter, för att öka trivseln för alla. Men också att vi har hyresgäster som bryr sig och sköter sin lägenhet och det som hör till.
Kommunikation! Om något händer i lägenheten vill vi veta det för att så snabbt som möjligt kunna vidta åtgärder. Om det till exempel blir en vattenläcka kan timmar avgöra hur stor skadan blir. Samma från vårt håll: det är viktigt att informera om pågående ärenden eller annat som sker i eller omkring hyresgästernas boende, för det handlar faktiskt om människors hem.
Sök sök sök, ju fler lägenheter du söker (så många det går via HomeQ) ju större är chanserna, och var snabb på bollen för ibland kan handläggningen gå fort, och tveka inte att höra av dig till HomeQ eller oss vid frågor.
Se till att du har gjort allting för att bli godkänd på HomeQ. Det ökar också chanserna rejält. Det är ju verkligen tips nummer ett. Se till att ta dig tid att ladda upp de dokument som behövs, blir du inte godkänd så ska du kolla upp med HomeQ vad som behövs för att komplettera dina dokument.
Ett stort tack till Lovisa som tog sig tid att berätta mer om hyresvärdens perspektiv. Hoppas du som HomeQ-användare och bostadssökande fann denna artikel informativ! Du kan läsa mer om hur man bäst använder HomeQ i vår artikel Tre tips som hjälper dig att få en lägenhet på HomeQ.
Om Neobo
Neobo är ett ungt fastighetsbolag som förvaltar hyreslägenheter på flera orter i Sverige och grundades snart för ett år sedan. Neobo började sin resa hos HomeQ den 1 januari 2023 och har över 8 000 lägenheter runt om i landet. Fastighetsbolaget strävar efter att skapa attraktiva och hållbara bostadsmiljöer där människor trivs och känner sig trygga.