Senast uppdaterad den 2025-06-30
Dessa användarvillkor innehåller de villkor som gäller för din användning av vår webbplats www.homeq.se och den tjänst som HomeQ Technologies AB, 559062-1925, (”vi” eller ”HomeQ”) erbjuder (webbplatsen och tjänsten benämns hädanefter gemensamt "Tjänsten").
Genom att skapa ett användarkonto och/eller använda Tjänsten accepterar du dessa villkor.
För att du ska få ansluta dig till och använda Tjänsten så måste du ha fyllt 18 år. Så länge som du är ansluten till Tjänsten får du ett poäng per dag. Det är helt gratis att vara ansluten till Tjänsten på det sättet. Det kan även finnas andra sätt att få extra poäng.
Varje person får ha högst ett konto hos oss, vilket är en av anledningarna till att vi använder BankID, Mobilt BankID eller andra motsvarande sätt för säker identifiering.
För att de uppgifter som du lämnar till oss ska vara så uppdaterade som möjligt, åtar du dig att se till att hålla dessa uppdaterade. Du kan administrera ditt konto på ”Mina Sidor”.
För att du inte ska förlora dina poäng så behöver du logga in på ditt konto hos oss åtminstone var 18:e månad. Det innebär att om det gått mer än 18 månader från det att du senast loggade in så kan dina poäng frysas och du börjar samla poäng igen först när du loggar in nästa gång.
Om det har gått mer än två år från det att du senast loggade in så kan vi permanent radera ditt konto och tillhörande uppgifter.
Om du får ett hyreskontrakt för ett objekt som annonserats hos oss så nollställs dina poäng men börjar räknas direkt på nytt från och med dagen då ditt nya hyreskontrakt börjar gälla. För vissa typer av objekt kan vi göra undantag från detta förfarande, till exempel för korttidskontrakt.
Vi har vid var tid rätt att bestämma hur Tjänsten ska fungera och i vilken omfattning olika funktioner ska finnas tillgängliga.
Ditt användarkonto får endast användas för privata ändamål och får därmed inte användas i affärsverksamhet eller för andra kommersiella syften.
Du ansvarar även för att förvara dina inloggningsuppgifter på ett säkert sätt och att ingen annan får tillgång till dina inloggningsuppgifter. Ditt användarkonto är personligt och du ansvarar för att inte ge någon annan tillgång till ditt konto.
När du anmäler ditt intresse för ett objekt, anmäler dig som medsökande respektive bekräftar att du är borgensman gör vårt system följande:
Systemet stämmer av hyresvärdens krav mot de uppgifter som du själv lämnat i Tjänsten. Sådana krav kan t.ex. avse:
Vi stämmer av hyresvärdens krav mot uppgifter i registerutdrag som du själv väljer att kostnadsfritt hämta in elektroniskt från kreditupplysningsföretag till ”Mina Sidor”. Sådana krav kan t.ex. avse:
Vi är inte ombud för vare sig hyresvärdarna eller dig, utan tillhandahåller endast en plattform som förenklar kontakt mellan er. Vi kan alltså inte binda hyresvärdarna eller dig till någon form av avtal. Vi kan inte heller svara på frågor om objekten, och det är helt upp till hyresvärden att välja vem eller vilka som ska kontaktas.
HomeQ erbjuder en valbar premiumtjänst (“HomeQ+”) till användare som innehåller, men inte är begränsad till, följande funktioner: Ansökningsguide och köinsikter (“Chanskoll”), tidsexklusivitet för intresseanmälningar till vissa nya lägenheter (“Tidsexklusiva annonser”), möjlighet att ha fler samtidiga ansökningar samt prioriterad hantering av kundtjänstärenden.
HomeQ förbehåller sig rätten att ensidigt göra ändringar i funktionerna från tid till en annan, användaren kommer att meddelas vid sådana ändringar. För att använda HomeQ+ kan sökande behöva lämna ytterligare information enligt HomeQs instruktioner. Du som vill prenumerera på HomeQ+ måste ha ett svenskt personnummer. Läs mer om HomeQ+ här.
För tillhandahållande av HomeQ+ tar HomeQ ut en prenumerationsavgift, inklusive moms (“Prenumerationsavgift”). Du betalar en Prenumerationsavgift i förskott till reducerat pris (“Förbetald prenumeration”) eller på månadsbasis. Vid Förbetald prenumeration, när den förbetalda perioden har löpt ut, kommer prenumerationen automatiskt att förnyas med samma längd som den ursprungliga planen i din Förbetalda prenumeration till de priser som gäller vid starten av den nya Förbetalda prenumerationen och betalningen kommer att debiteras månadsvis på, eller så nära som möjligt till, den dag i månaden du startade prenumerationen. Våra priser finns att hitta på HomeQs webbplats och kommer alltid kommuniceras till dig på ett tydligt sätt innan du påbörjar din prenumeration av HomeQ+. Du kan läsa mer om prenumerationsavgifterna för HomeQ+ här.
HomeQ kan från tid till annan ändra priset på betalda prenumerationer, inklusive återkommande Prenumerationsavgifter eller den Förbetalda perioden (för perioder som ännu inte betalats) för att återspegla omständigheter som förändringar i produkterbjudanden och funktioner, förändringar i verksamheten eller förändringar i det ekonomiska sammanhanget, eller av säkerhetsskäl, juridiska- eller regulatoriska skäl. Prisförändringar kommer att meddelas i skrift t.ex. via e-post minst 30 dagar innan eventuell förändring träder i kraft. Prisändringarna träder i kraft i början av nästa prenumerationsperiod efter prisändringsdatumet. Med förbehåll för gällande lag anses du ha samtyckt till prisändringen om du fortsätter att betala för HomeQ+ när prisändringen har trätt i kraft. Om du inte samtycker till en prisändring kan du avvisa den genom att säga upp den tillämpliga betalda prenumerationen innan prisändringen träder i kraft.
Om inget annat anges, fortsätter de betalda prenumerationerna på obestämd tid tills de sägs upp. Du debiteras återkommande på den första dagen i varje betalningsperiod och godkänner att HomeQ debiterar din betalningsmetod på den då aktuella Prenumerationsavgiften.
Du kan när som helst avbryta din prenumeration av HomeQ+ genom att logga in på ditt HomeQ-konto, gå till din profil och följa anvisningarna på sidan. Om inget annat anges träder uppsägningen i kraft i slutet av den betalningsperiod då du avbryter.
Du kan uppdatera dina betaluppgifter genom att besöka vår webbplats, gå till din profil i inloggat läge och välja Hantera (prenumeration). Om du inte betalar Prenumerationsavgift eller om en betalning inte kan utföras på grund av att ditt korts giltighetstid har gått ut, att det finns otillräckliga medel eller på grund av annat skäl, och du inte uppdaterar dina betaluppgifter eller avslutar ditt konto, eller om du inte följer HomeQs instruktioner, kan HomeQ avbryta tillgången till HomeQ+ tills HomeQ har mottagit betalning eller säga upp din prenumeration. Vid försenad betalning har HomeQ rätt att debitera dröjsmålsränta, påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgifter enligt lag.
Genom att börja använda HomeQ+ samtycker du till att du har 14 dagar på dig, räknat från dagen då du genomförde ditt köp, att ångra dig utan särskild anledning och att du måste betala oss för de dagar av HomeQ+ som tillhandahålls fram till den tidpunkt då du informerar oss om att du har ångrat dig. Din avgift med ett avdrag (avdraget baseras på ett genomsnitt av HomeQ+s månadskostnad per dag) för den tid du utnyttjat HomeQ+ kommer då att betalas tillbaka av HomeQ snarast och senast inom fjorton (14) dagar från det datum då HomeQ mottog ditt meddelande om utövande av ångerrätt. Vid automatisk förnyelse av prenumerationssperioden samtycker du uttryckligen till att du förlorar din ångerrätt och att du ger HomeQ behörighet att debitera dig automatiskt varje månad tills du säger upp tjänsten.
Genom att prenumerera på HomeQ+ bekräftar och accepterar du dessa villkor.
HomeQ erbjuder en digital assistent (“HomeQ Samla”) som automatiskt registrerar dig som användare på externa bostadssajter och hanterar regelbundna inloggningar för att du ska behålla din registrering på dessa sidor. Tjänsten innebär att HomeQ, på ditt uppdrag, åt dig:
HomeQ garanterar inte att registrering eller bibehållen köplats på respektive sida kan uppnås, och är inte ansvarigt för förändringar, avbrott eller fel i externa tjänster och webbsidor. Ansvaret för korrekthet i uppgifter samt fortsatt tillgänglighet hos tredje part vilar på dessa. Det är även ditt ansvar att utföra åtgärd när du informeras av HomeQ eller extern bostadssajt om saker som kräver åtgärd från din sida.
Tjänsten erbjuds som valbar prenumeration och löper med automatisk förnyelse tills den sägs upp. Vid uppsägning förlorar du tillgång till lagrade inloggningsuppgifter vid prenumerationsperiodens slut.
Det är ditt ansvar att spara dessa före prenumerationens slut.
HomeQ förbehåller sig rätten att ensidigt göra ändringar i funktionerna från tid till en annan, användaren kommer att meddelas vid sådana ändringar. För att använda HomeQ Samla kan sökande behöva lämna ytterligare information enligt HomeQs instruktioner. Du som vill prenumerera på HomeQ Samla måste ha ett svenskt personnummer och en folkbokföringsadress som går att hämta automatiskt via vår adresstjänsteleverantör. Läs mer om HomeQ Samla här.
För tillhandahållande av HomeQ Samla tar HomeQ ut en prenumerationsavgift, inklusive moms (“Prenumerationsavgift”). Du betalar en Prenumerationsavgift i förskott till reducerat pris (“Förbetald prenumeration”) eller på månadsbasis. Vid Förbetald prenumeration, när den förbetalda perioden har löpt ut, kommer prenumerationen automatiskt att förnyas med samma längd som den ursprungliga planen i din Förbetalda prenumeration till de priser som gäller vid starten av den nya Förbetalda prenumerationen och betalningen kommer att debiteras månadsvis på, eller så nära som möjligt till, den dag i månaden du startade prenumerationen. Våra priser finns att hitta på HomeQs webbplats och kommer alltid kommuniceras till dig på ett tydligt sätt innan du påbörjar din prenumeration av HomeQ Samla. Du kan läsa mer om prenumerationsavgifterna för HomeQ Samla här.
HomeQ kan från tid till annan ändra priset på betalda prenumerationer, inklusive återkommande Prenumerationsavgifter eller den Förbetalda perioden (för perioder som ännu inte betalats) för att återspegla omständigheter som förändringar i produkterbjudanden och funktioner, förändringar i verksamheten eller förändringar i det ekonomiska sammanhanget, eller av säkerhetsskäl, juridiska- eller regulatoriska skäl. Prisförändringar kommer att meddelas i skrift t.ex. via e-post minst 30 dagar innan eventuell förändring träder i kraft. Prisändringarna träder i kraft i början av nästa prenumerationsperiod efter prisändringsdatumet. Med förbehåll för gällande lag anses du ha samtyckt till prisändringen om du fortsätter att betala för HomeQ Samla när prisändringen har trätt i kraft. Om du inte samtycker till en prisändring kan du avvisa den genom att säga upp den tillämpliga betalda prenumerationen innan prisändringen träder i kraft.
Om inget annat anges, fortsätter de betalda prenumerationerna på obestämd tid tills de sägs upp. Du debiteras återkommande på den första dagen i varje betalningsperiod och godkänner att HomeQ debiterar din betalningsmetod på den då aktuella Prenumerationsavgiften.
Du kan när som helst avbryta din prenumeration av HomeQ Samla genom att logga in på ditt HomeQ-konto, gå till din profil och följa anvisningarna på sidan. Om inget annat anges träder uppsägningen i kraft i slutet av den betalningsperiod då du avbryter.
Du kan uppdatera dina betaluppgifter genom att besöka vår webbplats, gå till din profil i inloggat läge och välja Hantera (prenumeration). Om du inte betalar Prenumerationsavgift eller om en betalning inte kan utföras på grund av att ditt korts giltighetstid har gått ut, att det finns otillräckliga medel eller på grund av annat skäl, och du inte uppdaterar dina betaluppgifter eller avslutar ditt konto, eller om du inte följer HomeQs instruktioner, kan HomeQ avbryta tillgången till HomeQ Samla tills HomeQ har mottagit betalning eller säga upp din prenumeration. Vid försenad betalning har HomeQ rätt att debitera dröjsmålsränta, påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgifter enligt lag.
Genom att börja använda HomeQ Samla samtycker du till att du har 14 dagar på dig, räknat från dagen då du genomförde ditt köp, att ångra dig utan särskild anledning och att du måste betala oss för de dagar av HomeQ Samla som tillhandahålls fram till den tidpunkt då du informerar oss om att du har ångrat dig. Din avgift med ett avdrag (avdraget baseras på ett genomsnitt av HomeQ Samlas månadskostnad per dag) för den tid du utnyttjat HomeQ Samla kommer då att betalas tillbaka av HomeQ snarast och senast inom fjorton (14) dagar från det datum då HomeQ mottog ditt meddelande om utövande av ångerrätt. Vid automatisk förnyelse av prenumerationssperioden samtycker du uttryckligen till att du förlorar din ångerrätt och att du ger HomeQ behörighet att debitera dig automatiskt varje månad tills du säger upp tjänsten.
Ibland kan HomeQ erbjuda rabatter, t.ex. fria månader för nya kunder. Dessa typer av rabatter får enbart användas en gång per användare. Existens och övriga villkor av eventuella rabatter framgår i anslutning till köp.
Genom att prenumerera på HomeQ Samla bekräftar och accepterar du dessa villkor.
Vi lämnar inte ut uppgifter om dig för att andra ska kunna skicka reklam till dig. Däremot så reserverar vi rätten att ha reklam i Tjänsten, vilket är en av anledningarna till att Tjänsten kan erbjudas kostnadsfritt. Vi kan därför komma att begränsa din tillgång till Tjänsten eller delar därav om du blockerar reklam i din webbläsare.
Behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med vår integritetspolicy.
Du får endast använda Tjänsten för avsett ändamål och i enlighet med tillämplig lagstiftning, dessa användarvillkoren och övriga instruktioner och villkor som anges i Tjänsten eller på annat sätt meddelas av HomeQ.
Du får inte bryta mot, kringgå, ta bort eller påverka den teknik eller de säkerhetssystem som HomeQ använder för att skydda Tjänsten och innehållet i Tjänsten. Vidare får du inte agera på ett sätt som kan innebära att Tjänsten sätts ur funktion, överbelastas, försämras eller skadas, eller på annat sätt som kan innebära att HomeQ eller Tjänstens användare lider skada.
HomeQ förbehåller sig rätten att granska användare och att neka eller avlägsna användare som bryter mot Villkoren, tredje parts upphovsrätt, annan rättslig reglering eller mot HomeQs principer och anda. Granskningen sker genom manuell granskning av kvalificerad personal, men kan även ske genom automatiserad programvara eller algoritmer, baserat på användarens aktiviteter. HomeQ förbehåller sig rätten att göra ändringar i användarkonton om innehållet eller aktiviteten bryter mot HomeQs regler och kontot efter ändringen kan fortsätta att vara aktivt.
HomeQ genomför löpande manuella kontroller av användare genom granskning av kvalificerad personal, till exempel för verifiering av en användares identitet. Om du väljer att inte medverka till en sådan kontroll förbehåller HomeQ sig rätten att stänga av ditt konto, vilket innebär att du endast kan använda de funktioner på webbplatsen som är tillgängliga för oinloggade användare.
HomeQ kan även använda automatiserad programvara eller algoritmer för att upptäcka och vidta åtgärder om du agerat i strid med Villkoren, gällande lag eller regler. HomeQ kan även manuellt, genom granskning av kvalificerad personal, granska och vidta åtgärder efter att ha blivit underrättad av behörig myndighet eller via det interna systemet för anmälan och åtgärder om att du agerat i strid med Villkoren, gällande lag eller regler.
HomeQ kan filtrera, ta bort eller stoppa meddelanden med stötande eller otillåtet innehåll. HomeQ kan också stoppa meddelanden eller ta bort innehåll som strider mot våra Villkor eller som vi har skäl att anta strider mot gällande lagar och regler. HomeQ förbehåller sig rätten att stänga av användare som inte följer reglerna för meddelandetjänsten eller som använder den på sätt som kan vara till skada för oss eller våra användare.
HomeQ förbehåller sig rätten, efter eget gottfinnande, att avlägsna, när som helst användare vilka, enligt den information som finns tillgänglig för HomeQ, eventuella juridiska oklarheter misstänks i anknytning till användaren eller dennes aktiviteter. HomeQ ska inte ha något ansvar gentemot användaren, även om det därefter framgår att misstanken varit ogrundad.
Om du använder tjänsten eller webbplatser i strid med användarvillkoren, lagar, förordningar eller andra regler, eller om HomeQ misstänker att du agerar till nackdel för en annan part, har HomeQ rätt, men inte skyldighet, att rapportera dig och dina aktiviteter till den andra parten. HomeQ har inget ansvar gentemot användaren, även om det senare skulle visa sig att misstankarna varit ogrundade. Om du använder Tjänsten i strid med dessa användarvillkor eller rimligen åsamkar HomeQ eller Tjänsten skada har HomeQ rätt att stänga av eller avsluta ditt användarkonto till Tjänsten utan skyldighet att ersätta dig härför.
HomeQ och/eller dess licensgivare innehar samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter (såsom men inte begränsat till varumärken, kännetecken, upphovsrätt, uppfinningar, patent och källkod samt i Tjänsten ingående funktioner), hänförbara till Tjänsten (inklusive därtill relaterat innehåll). Du får en begränsad, icke-exklusiv, återkallelig licens att använda Tjänsten under avtalstiden.
Samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, som uppkommer som ett resultat av HomeQ:s tillhandahållande av Tjänsten och/eller din användning av Tjänsten ska tillfalla HomeQ med ensamrätt. Sådan ensamrätt inkluderar en rätt att fritt ändra, vidareöverlåta och vidareupplåta sådant resultat.
Du får inte ändra, översätta, reproducera, kopiera eller överlåta Tjänsten (inklusive därtill relaterat innehåll), med undantag från när detta uttryckligen är tillåtet enligt lag.
Vi garanterar inte att Tjänsten eller något innehåll där i är fri från fel eller brister eller att informationen på den, inklusive informationen om objekten, är korrekt eller fullständig. Det är därför upp till dig att kontrollera att de uppgifter som anges om ett objekt är korrekta innan du ingår hyresavtal.
Vi gör vårt bästa för att Tjänsten ska vara säker, men tyvärr är överföring av information via internet inte helt säkert. Varje överföring av uppgifter sker därför på egen risk.
Vi strävar efter att Tjänsten ska vara tillgänglig i så stor utsträckning som möjligt, men tillgängligheten beror på ett stort antal faktorer som är svåra för oss att kontrollera. Vi garanterar därför inte att den är avbrottsfri och är inte ansvariga gentemot dig om Tjänsten av någon som helst anledning är otillgänglig vid någon tidpunkt eller under någon tidsperiod.
Vi ansvarar inte för någon förlust eller skada –oavsett orsak, skadetyp eller grund –som uppstår under eller i samband med användning av, eller oförmåga att använda, Tjänsten eller användning av eller tillit till något innehåll som visas i Tjänsten.
Du får inte missbruka Tjänsten genom att t.ex. medvetet introducera (eller försöka introducera) virus, trojaner eller annat material med ont uppsåt eller som är tekniskt skadligt. Du får inte heller försöka få obehörig åtkomst till Tjänsten, den server på vilken Tjänsten är lagrad eller någon server, dator eller databas som är ansluten till Tjänsten. Vi förbehåller oss rätten att polisanmäla sådana brott.
HomeQ förbehåller sig rätten att ändra dessa användarvillkor. Ändringar som inte uppenbarligen är till din fördel meddelas dig i skälig tid innan dessa träder i kraft. Om du inte vill acceptera ändringarna kan du avsluta ditt konto hos oss. Genom att fortsätta att använda Tjänsten anses du ha accepterat de ändrade villkoren.
Svensk lag är tillämplig på dessa användarvillkor. Eventuella tvister ska slutligen avgöras av svensk allmän domstol.
Om du vill överklaga ett beslut taget av HomeQ rörande din användning av Tjänsten eller innehåll på Tjänsten kan du lämna in ett klagomål via HomeQs interna system för hantering av klagomål inom sex (6) månader från datumet för beslutet genom att besvara det mejl du har fått med beslutet eller genom att kontakta HomeQ här. HomeQ behandlar alla inkommande klagomål i turordning genom granskning utförd av kvalificerad personal. Den interna klagomålshanteringsfunktionen är kostnadsfri. Att sända in flertalet ogrundade klagomål kan resultera i att kontot blir fryst.
Om tvisten inte kan lösas via den interna klagomålshanteringsfunktionen har du möjlighet att hänskjuta tvisten till ett av de godkända organen för tvistlösning utanför domstol (du hittar en lista över dem här). Du har även rätt att hänskjuta tvisten för avgörande av svensk allmän domstol.